Review by Susanna Slöör Befriande mix av extra allt, Konstfacks vårutställning, Master, Stockholm, 21/5–27/5 2022
 

https://www.omkonst.se/22-konstfack-master.shtml

"På pressvisningen bjöd Sofia Heinonen på ett helt färdigställt andningshål av måleri. Processen är långsam och lager på lager av väl gnuggade färglager skapar en oskärpa som öppnar ett djup in i målningarnas imaginära rum. Förvillelsen förstärks av ytans inpräglade skrap och klotter."

 

sofia_heinonen.jpg

 

Degree Exhibitions Season: Konstfack, C-print 

A few brief notes and personal highlights from the ongoing MA '22 Exhibition at Konstfack in Stockholm, curated this year by CuratorLab, and on view through Friday May 27.

https://www.c-print.se/post/degree-exhibitions-season-konstfack

 

Sofia Heinonen (Fine Art), installation view from the spring degree exhibition

7. Sofia Heinonen, Fine Art (@sofia.heinonen). Sofia’s part of the exhibition in essence is presented as yet another iteration of her solo exhibition, held inside a spacious room of her own. A look at this painting, be it mediated through a snap, ought to tell you; a vigorous painter is on the rise! Keep an eye out.

sofia.heinonen.jpg
Sofia.heinonen.jpg

Vestlandsutstillinga er grå. Men her finst nokre sterke lyspunkt. 20201105 

Denne 100-åringen treng mangfald, fornying og eit djupdykk i kva som rører seg i samtida. 

https://www.bt.no/kultur/i/9OOWjr/vestlandsutstillinga-er-graa-men-her-finst-nokre-sterke-lyspunkt

Renate Rivedal, Bergens Tidene, exhibition review; 

 

"Den kunstnaren som tydelegast svarar på det overordna temaet for utstillinga, er Sofia Heinonen med sine oljemaleri. Ho evnar å peike bakover i tid, og lar tankane spore mot dei verkeleg store meistrane, samstundes som maleria kjennes samtidige og friske ut. Eg får assosiasjonar til storleikar som J.M.W. Turner, Caspar David Friedrich og J.C. Dahl sine studier av himmelen. Ein får kjensla av å stå i storm og ruskevær, av å bli dradd inn i ein natur beståande av strålande lys og regntungt, klebrig mørke. Samstundes som det er få eller ingen referansepunkt i den abstraherte naturen, kjennes det ut som ho drar oss inn i vår eiga samtid.”

 Heinonen – ett namn att lägga på minnet, Jönköpings Posten 2020.02.27 

https://www.jp.se/artikel/heinonen-ett-namn-att-lagga-pa-minnet

Ulla Strängberg , Jönköpings Posten, exhibition review

"Det första jag tänker på när jag kommer in i lokalen är William Turner, den brittiske 1700-talskonstnären och romantikern som målade sina landskap med färger som flöt ihop i en symbios som föregrep impressionismen. Och Sofia Heinonen är en modern romantiker. Hennes bilder är uttryck för föränderlighet. Som det förbirusande landskapet från ett tågfönster, som inspirerat till några av verken. För att ytterligare understryka rörelsen hänger dukarna lätt vinklade mot väggen. Effekten blir närmast skulptural. På golvet ligger en målning, till synes lite planlöst utslängd. Vad händer med betraktaren när man ser den? Jag vill gå fram och undersöka, är den färdig? Vill konstnären avdramatisera konstverket, säga att det här är ett objekt som fallit offer för tyngdlagen…" 

"Den gode Turner inspirerades ofta av dramatiska händelser som skeppsbrott och eldsvådor. Heinonen bär all dramatik i sitt inre. Men mitt i all rörelse finns ibland ett ögonblick av absolut stillhet. Den infinner sig när man har stannat upp framför bilden och låtit sig fångas, av den väldiga horisonten som tycks oändlig, av markens gröda som glider över i det friska vattnet. Kanske är det så lätt att sugas in i hennes bildvärld eftersom det inte finns något som skaver eller oroar. De väldiga himlarna, de gyllene stråken. Men det är inte dekorativ konst. Här finns ett allvar och ett djup som imponerar. Sofia Heinonen är ett namn att lägga på minnet."